Aquestes últimes setmanes hem estat treballant l'itinerari de "Com és que ens arriba l'olor de les flors?".
Primer de tot, vam entrar al matí i la classe feia una olor diferent. Vam estar parlant de quina era aquella olor que notàvem, d'on venia, com és que la podíem olorar... Finalment, vam trobar d'on venia l'olor, era d'un ambientador que havien posat abans que entréssim.
Després d'aquesta sessió, vam formar els nous grups de Summem i vam obrir el pla d'equip per tal de repartir i definir bé els càrrecs. Quan vam acabar, vam fer les portades del dossier de grup. En aquell mateix moment, ens van comentar que aprofitant que estavem fent l'itinerari de l'aire i treballabem també les olors, ens van dir si podiem pensar alguna manera per tal que les aules de l'escola féssin més bona olor. Entre tots vam decidir que la millor opció era fer una colònia, però abans, ens haviem d'informar de moltes coses per poder acabar fent la colònia.
Quan ja vam tenir els grups formats, vam fer una activitat per treballar el sentit de l'olfacte, ja que a la primera sessió, vam veure que era el sentit necessari perquè ens arribi l'olor de les flors. Aquesta activitat consistia en sis pots amb alguna cosa a dins. Havíem d'olorar-los i respondre un seguit de preguntes amb l'equip cooperatiu. Aquesta activitat, la vam fer a través de la tècnica cooperativa de llapis al mig i per finalitzar-la, vam fer un diari de sessions per avaluar com havia anat la tècnica. Finalment, vam fer una posada en comú on els portaveus van explicar el que havien anat parlant al llarg de l'activitat.
Després, vam treballar a través d'un vídeo titulat "L'olfacte, el sentit oblidat". A través d'aquest vídeo, utilitzant la mateixa tècnica cooperativa del llapis al mig, vam haver de respondre unes preguntes amb el grup i, després de fer el diari de sessions per avaluar la tècnica cooperativa, els portaveus van fer la posada en comú.
Un cop acabada aquesta primera part, vam començar a treballar les característiques de l'aire a través d'un seguit d'experiment:
1.Podem inflar un globus dins l'ampolla?
Es tractava que cada grup tenia una ampolla i un globus. Van haver de posar el globus dins l'ampolla i un del grup provar d'inflar-lo. Van veure que el globus no es podia inflar perquè l'aire també ocupa un espai.
Després van fer un forat al cul de l'ampolla i van tornar a provar-ho. Ara, com que l'aire que hi havia dins l'ampolla podia sortir pel fora, si que es va poder inflar el globus.
2. L'aire pesa.
Amb l'ajuda d'una balança, van haver de penjar un globus inflat i un sense inflar. Van veure que l'aire té un pes, ja que s'inclinava cap al costat del globus inflat.
3 Globus màgic.
Per grups tenien una ampolla amb vinagre i bicarbonat i el globus posat a la punta de l'ampolla. Van veure que amb la reacció química el globus s'inflava sol ja que al barrejar el bicarbonat amb el vinagre es produeix una reacció química.
4. Temperatura i globus
A la classe vam agafar dos cubells, un amb aigua freda i un amb aigua calenta. Vam posar un globus al cap d'una ampolla i vam submergir l'ampolla en aigua calenta i vam veure que el globus s'inflava perquè l'aire calent pesa menys i puja. Després vam canviar a l'aigua freda i vam veure que el globus es desinflava perquè l'aire fred pesa més i baixa.
Un cop acabats els experiments, vam fer una fitxa tècnica de tots ells per recopilar la informació.
Després vam començar a ordenar totes les idees que haviem extret del experiments i vam dissenyar un mapa conceptual sobre l'aire. Per acabar d'entendre-ho bé, van redactar un text explicatiu amb tots els conceptes claus que tenien apuntats al mapa conceptual.
Finalment, vam decidir que ja estavem preparats per poder fer la colònia, i així ho vam fer. Per grups de Summem, es van repartir el material que havien de portar per tal de poder fer la colònia, i en dues sessions vam fer entre tots i totes les nostres colònies. Va ser molt divertit!
Per acabar l'itinerari, vam acabar fent una prova escrita de tot el que haviem estat treballant i també van haver de fer una exposició oral per grups per tal d'explicar quins procediments van seguir per tal de fer la colònia.
Primer de tot, vam entrar al matí i la classe feia una olor diferent. Vam estar parlant de quina era aquella olor que notàvem, d'on venia, com és que la podíem olorar... Finalment, vam trobar d'on venia l'olor, era d'un ambientador que havien posat abans que entréssim.
Després d'aquesta sessió, vam formar els nous grups de Summem i vam obrir el pla d'equip per tal de repartir i definir bé els càrrecs. Quan vam acabar, vam fer les portades del dossier de grup. En aquell mateix moment, ens van comentar que aprofitant que estavem fent l'itinerari de l'aire i treballabem també les olors, ens van dir si podiem pensar alguna manera per tal que les aules de l'escola féssin més bona olor. Entre tots vam decidir que la millor opció era fer una colònia, però abans, ens haviem d'informar de moltes coses per poder acabar fent la colònia.
Quan ja vam tenir els grups formats, vam fer una activitat per treballar el sentit de l'olfacte, ja que a la primera sessió, vam veure que era el sentit necessari perquè ens arribi l'olor de les flors. Aquesta activitat consistia en sis pots amb alguna cosa a dins. Havíem d'olorar-los i respondre un seguit de preguntes amb l'equip cooperatiu. Aquesta activitat, la vam fer a través de la tècnica cooperativa de llapis al mig i per finalitzar-la, vam fer un diari de sessions per avaluar com havia anat la tècnica. Finalment, vam fer una posada en comú on els portaveus van explicar el que havien anat parlant al llarg de l'activitat.
Després, vam treballar a través d'un vídeo titulat "L'olfacte, el sentit oblidat". A través d'aquest vídeo, utilitzant la mateixa tècnica cooperativa del llapis al mig, vam haver de respondre unes preguntes amb el grup i, després de fer el diari de sessions per avaluar la tècnica cooperativa, els portaveus van fer la posada en comú.
Un cop acabada aquesta primera part, vam començar a treballar les característiques de l'aire a través d'un seguit d'experiment:
1.Podem inflar un globus dins l'ampolla?
Es tractava que cada grup tenia una ampolla i un globus. Van haver de posar el globus dins l'ampolla i un del grup provar d'inflar-lo. Van veure que el globus no es podia inflar perquè l'aire també ocupa un espai.
Després van fer un forat al cul de l'ampolla i van tornar a provar-ho. Ara, com que l'aire que hi havia dins l'ampolla podia sortir pel fora, si que es va poder inflar el globus.
2. L'aire pesa.
Amb l'ajuda d'una balança, van haver de penjar un globus inflat i un sense inflar. Van veure que l'aire té un pes, ja que s'inclinava cap al costat del globus inflat.
3 Globus màgic.
Per grups tenien una ampolla amb vinagre i bicarbonat i el globus posat a la punta de l'ampolla. Van veure que amb la reacció química el globus s'inflava sol ja que al barrejar el bicarbonat amb el vinagre es produeix una reacció química.
4. Temperatura i globus
A la classe vam agafar dos cubells, un amb aigua freda i un amb aigua calenta. Vam posar un globus al cap d'una ampolla i vam submergir l'ampolla en aigua calenta i vam veure que el globus s'inflava perquè l'aire calent pesa menys i puja. Després vam canviar a l'aigua freda i vam veure que el globus es desinflava perquè l'aire fred pesa més i baixa.
Un cop acabats els experiments, vam fer una fitxa tècnica de tots ells per recopilar la informació.
Després vam començar a ordenar totes les idees que haviem extret del experiments i vam dissenyar un mapa conceptual sobre l'aire. Per acabar d'entendre-ho bé, van redactar un text explicatiu amb tots els conceptes claus que tenien apuntats al mapa conceptual.
Finalment, vam decidir que ja estavem preparats per poder fer la colònia, i així ho vam fer. Per grups de Summem, es van repartir el material que havien de portar per tal de poder fer la colònia, i en dues sessions vam fer entre tots i totes les nostres colònies. Va ser molt divertit!
Per acabar l'itinerari, vam acabar fent una prova escrita de tot el que haviem estat treballant i també van haver de fer una exposició oral per grups per tal d'explicar quins procediments van seguir per tal de fer la colònia.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada